Tunç Soyer: “İstanbul’da Birçok Metro Girişinde ‘U’ Harfi Var.
İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Tunç Soyer, “İstanbul’da birçok metronun girişinde ‘U’ harfi var. Bunlar Ulaştırma Bakanlığı’nın yaptırdığı metro hatları. İzmir’de devletin ‘U’ işareti yok… Biliyorum çok az kaldı, “Bir şeyler değişecek, her şey değişecek” dedi.
İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Tunç Soyer, Karabağlar-Gaziemir Metro Hattı Projesi tanıtım etkinliğinde konuştu. Soyer dedi ki:
“İZMİR’İN HER KARIŞIMINI DEMİR AĞLAR ÖRÜYORUZ”
Üç buçuk yıl önce yola çıktığımızda meslektaşlarıma şu talimatı vermiştim: İzmir’i demir ağlarla öreceğiz. Ülkemizin kurucu iradesinin bu evrensel vizyonuna sadık kalarak, Cumhuriyetimizin ikinci yüzyılında İzmir’i iki yeni metro hattıyla birbirine bağlıyoruz. Karşıyaka’yı Çiğli’ye bağlayan 14 istasyondan oluşan 11 kilometrelik hattımızın imalat çalışmalarına bu dönemde başladık ve tamamladık. Çiğli Tramvay hattını önümüzdeki aylarda İzmir’in hizmetine sunacağız. Görevi devraldığımızda yüzde 12’si tamamlanmış olan Fahrettin Altay – Narlıdere metrosunda sona gelmek üzereyiz. 7.2 kilometrelik Narlıdere metrosunu Cumhuriyetimizin ikinci yüzyılında yani bu yıl İzmir’e ve ülkemize kazandıracağız.
Öte yandan İzmir tarihinin en büyük yatırımı olan Buca metrosunun inşaatına başladık. Buca metro hattı tamamlandığında İzmir nüfusunun onda birini yani her gün 400 binden fazla insanı taşıyacağız. Buca’nın en uzak mahallesi olan Çamlıkule ile İzmir Körfezi arasındaki ulaşım süresi 15 dakikaya inecek. Öte yandan Karşıyaka Tramvayı’na bağlanacak olan Örnekköy tramvay hattı için de ihale sürecine yaklaşıyoruz. Otogar-Kemalpaşa Metro hattı için hazırlıklarımız devam ediyor. İlgili makamların onayından sonra bu hatta üretim ihale aşamasına geçeceğiz. Bu hudutlarla birlikte tüm hudutlarımızdaki yoğunluğu karşılamak için 26 adet tramvay aracı da satın aldık. Özetle dünyanın bütün modern şehirleri gibi İzmir’in de her karışını demir ağlarla ördük, örmeye devam edeceğiz. Bugüne kadar çok yavaş gelişen raylı sistem ağını İzmir’de hızla yaygınlaştırıyoruz.
Bugün sizlerle İzmir’in raylı sistemler ağının yeni halkası olacak Karabağlar-Gaziemir metro hattını paylaşmak için bir araya geldik. Karabağlar-Gaziemir metro hattı, İzmir Hafif Raylı Sisteminin altıncı etabı olup, 32,6 kilometrelik bu hat tamamlandığında İzmir’in en uzun metro hattı unvanını alacak. Bu hat üzerinde tamamı yer altında hizmet verecek 24 istasyon olacak. Bu istasyonlardan üçü Menderes sınırları içerisinde şehir merkezi ile Menderes ortası arasındaki ulaşımı kolaylaştıracak. Karabağlar-Gaziemir metro hattı ile günde yaklaşık 340 bin yolcu taşımayı hedefliyoruz.
Baştan söyleyeyim sondan söyleyeceğimi, Buca metrosu 765 milyon euroluk bütçesiyle İzmir tarihinin en büyük yatırımı oldu. Karabağlar-Gaziemir metro hattının araçlarıyla birlikte toplam maliyeti 2 milyar 105 milyon euro olacak. Kendi rekorlarımızı kırmaya devam ediyoruz. Üstelik bunu da baştan sona İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin imkanlarıyla başaracağız. Karabağlar-Gaziemir Metrosunun Konak temasını da sağlayacağız. Bunun için Konak’ta ayrı bir istasyon yapacağız. Yolcular, ‘kılçık hattı’ dediğimiz bu hat üzerinde Buca Metrosu’nun yapımı devam eden General Asım Gündüz İstasyonu’na bağlanabilecek. Buradan Buca-Üçyol Metro ve Konak Kılçık Hattı’na geçiş yapmak mümkündür. Hattın bir diğer özelliği de İzmir’in uluslararası ticaret merkezi olan Fuar İzmir’i şehir merkezine bağlayacak olması.
İstasyonların isimleri ve yerleri şu şekilde olacak: Menderes, Görece, Sanayi, Adnan Menderes Havalimanı, Gaziemir İnanç Parkı, Gaziemir Stadı, Abdullah Arda, Gaziemir Eski Kaymakamlık, ESBAŞ, Fuar İzmir, Altan Aydın, ATML Dostluk Bulvarı, Seniha Mayda , Eski İzmir, Çalıkuşu, General Asım Gündüz – Kılçık Bordür, Yeni Yol, Gürçeşme, İstikbal, Tepecik, Gıda Pazarı, Halkapınar, Konak bu hududun tamamlanması ile aktarma merkezlerinde farklı ulaşım alternatiflerine geçişler daha kolay olacak Kent içi entegre toplu taşıma sistemimizde oluşturduk. Böylece Halkapınar’da İZBAN, Metro ve Tramvay; Vapur, Tramvay ve Metro bağlantıları Konak, Buca Metro ve Konak Kılçık Hattı General Asım Gündüz İstasyonu’nda, İZBAN bağlantıları ise ESBAŞ ve Havalimanı istasyonlarında sağlanacaktır. Bu hat için proje ihalemizi yaptık. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü, Raylı Sistemler Daire Başkanlığımızdan teknokrat arkadaşlarımızla birlikte projemizle ilgili incelemelerini sürdürüyor.
Onaylandıktan sonra Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Daire Başkanlığı’na gidecek ve yatırım programına alınacak. Finansman ve yapım ihale süreçlerini de başlatacağız.
“İZMİRLİLERE HİZMET VERMEYE DEVAM EDECEĞİZ”
Tüm bu ekonomik koşullar altında; Yüksek enflasyon ve yüksek hayat pahalılığı bu darboğazda iken, dolar ve euro gitmişken biz çalışmaya devam ediyoruz. Maalesef 2023 Yatırım Programı’nda Otogar-Halkapınar metrosu için 9. kez 2014’ten bu yana 3 bin lira bütçe koymaya devam ediyorlar. Şimdi 3 bin liraya harika bir trenimiz var. Aslında buraya getirecektim… Sadece bu hatta değil, Selçuk-Partners, Ödemiş-Kiraz demiryolu projelerinde de ayrılan bütçeler binlerce lira, oyuncak tren bile alamıyorsunuz. onlara. Açık konuşayım: İzmir merkez bütçeye 40 koyuyor ama 1’i almaya devam ediyor. Merak etmeyin. İzmir’in hak ettiği şehir hayatını kurmak için nerede olursa olsun kaynağını bularak İzmirlilere hizmet etmeye devam edeceğiz. İzmir’i şehir içi ulaşımda bir dünya kenti yapmak için var gücümüzle çalışmaya devam edeceğiz. Kaybedilen yılları telafi etmek için servetimizi gösteriyoruz.
Ve gururla söylemek isterim. İstanbul’daki birçok metronun girişinde U harfi bulunur. Ulaştırma Bakanlığı’nın yaptığı metro limitleri bunlar. İzmir’de ise hükümetin tek bir U işareti yok. Bu yüzden bizim için başladığımız yoldan geri dönüş yok. Ok yaydan çıktı. Tüm zorluklara rağmen İzmir’e hizmet vermeye devam edeceğiz. Biz kararlıyız. İzmir’i demir ağlarla öreriz dedik, ördük. Kararlılıkla devam edeceğiz. Karabağlar-Gaziemir metrosunun İzmir’e ve İzmirlilere şimdiden hayırlı olmasını diliyor ve biliyorum ki çok yakında bir şeyler değişecek, her şey değişecek.
” BİR İSTASYONUN ADI NEŞET ERTAŞ’A UYGUN DEĞİL Mİ?”
Bizi birbirimize bağlayan farklılıklardan daha güçlü bağların olduğunu her zaman söylerim. Bunun en hoş örneklerinden biri davacı, milliyetçi, muhafazakar, solcu, sosyal demokrattır. Uzun yıllar İzmir Karabağlar’da yaşayan sevgili Neşet Ertaş, hepimizin ve bu topraklarda yaşayan herkesin yüreğini titreten bir isim. Bir istasyonun adı Neşet Ertaş çok yakışmaz mı?”